بسم الله الرحمن الرحيم
النهارده هشرح ليكم ازاي تضيف موديل
في الجيم عندك
يلا بينا و ركز معايا
انت مثلا عاوز تضيف موديل تشتغل علي دجري 14
اول حاجه لازم تعملها
تجيب كود السلاح اللي الموديل هيشتغل عليه
من _RfObjCommon
و السطربتاعه من _REFobjItem
دا كويري تجيب منه السطر بتاع الايتم من Refobjcommon
النهارده هشرح ليكم ازاي تضيف موديل
في الجيم عندك
يلا بينا و ركز معايا
انت مثلا عاوز تضيف موديل تشتغل علي دجري 14
اول حاجه لازم تعملها
تجيب كود السلاح اللي الموديل هيشتغل عليه
من _RfObjCommon
و السطربتاعه من _REFobjItem
دا كويري تجيب منه السطر بتاع الايتم من Refobjcommon
SQL:
USE SRO_VT_SHARD
SELECT * from _RefObjCommon Where CodeName128 like 'ITEM_EU_TSTAFF_14_C_RARE'
و دا كويري تجيب السطر من Refobjitem
SQL:
USE SRO_VT_SHARD
SELECT * from _RefObjItem Where ID like '6953'
طبعا الرقم اللي في كويري دا الرقم اللي موجود في اخر سطرRefobjcommon
كدا جبنا السطور هنغير سطر refobjcommon زي كدا
و تغير مسار bsr or ddj
item\europe\tstaff/tstaff_01.bsr
و الكويري دا علشان تجيب بيه سطور اللي هتحتها في الميديا
كدا جبنا السطور هنغير سطر refobjcommon زي كدا
'ITEM_EU_TSTAFF_14_C_RARE_01
و تغير مسار bsr or ddj
item\europe\tstaff/tstaff_01.bsr
و الكويري دا علشان تجيب بيه سطور اللي هتحتها في الميديا
SQL:
USE [SRO_VT_SHARD]
exec _GetMediaLines
@Type=1,
@CodeName='%ITEM%_%_%10_C_RARE_D%'
و هكذا بقي في باقي الاسلحه لحد هنا احنا تمام
هنضيف بقي السكرولايه اللي هتعمل التغير
refobjcommon
هنضيف بقي السكرولايه اللي هتعمل التغير
refobjcommon
كود:
1 63630 ITEM_ITEM_MULTI_MODEL_01 ????? xxx SN_ITEM_MULTI_MODEL_01 SN_ITEM_MULTI_MODEL_01_TT_DESC 1 0 3 3 3 1 180000 3 0 1 1 1 255 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 90 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_mall_scroll.bsr item\etc\vortex\model_d1.ddj xxx xxx 33654
refobjitem
كود:
33654 1 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 ???? 1 ?????? -1 RESURRECT -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0 0
itemdata_45000
كود:
1 63630 ITEM_ITEM_MULTI_MODEL_01 ????? xxx SN_ITEM_MULTI_MODEL_01 SN_ITEM_MULTI_MODEL_01_TT_DESC 1 0 3 3 3 1 180000 3 0 1 1 1 255 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 90 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_mall_scroll.bsr item\etc\vortex\model_d1.ddj xxx xxx 1 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 ???? 1 ?????? -1 RESURRECT -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0
textdata_obj
كود:
1 SN_ITEM_MULTI_MODEL_01 Model Switcher 1Dg
1 SN_ITEM_MULTI_MODEL_01_TT_DESC <sml2>Using this scroll, you will be able to switch the model "the look" of any custom items (equipment) to a specific degrees model.<br><br><strong><font color="255,236,219,156">How To Use</font></strong><br>Place any item into your inventories first slot.<br>Activate this scroll.<br><br><strong><font color="255,236,219,156">Model</font></strong><br>First Degree<br><br><strong><font color="255,236,219,156">Notice:</font></strong><br>This item works on DG[10] items only.</sml2>
وهعمل الكويري دا
SQL:
USE [SRO_VT_SHARDLOG]
GO
/****** Object: StoredProcedure [dbo].[_ModelSwitcher] Script Date: 3/31/2016 7:36:27 AM ******/
SET ANSI_NULLS ON
GO
SET QUOTED_IDENTIFIER ON
GO
CREATE PROCEDURE [dbo].[_ModelSwitcher]
@CharID int,
@ItemRefID int
AS
DECLARE @ItemID int
,@RefItemID int
,@DG int
,@NoItem int
,@Color varchar(50)
,@GEN varchar(50)
,@RARET VARCHAR(50)
,@T1 tinyint
,@T2 tinyint
,@T3 tinyint
,@T4 tinyint
SELECT @DG = CASE WHEN @ItemRefID = '63630' THEN '1' --------1=Degree Number
WHEN @ItemRefID = '63631' THEN '2' ---63630 = Scroll id
WHEN @ItemRefID = '63632' THEN '3'
WHEN @ItemRefID = '63633' THEN '4'
WHEN @ItemRefID = '63634' THEN '5'
WHEN @ItemRefID = '63635' THEN '6'
WHEN @ItemRefID = '63636' THEN '7'
WHEN @ItemRefID = '63637' THEN '8'
WHEN @ItemRefID = '63638' THEN '9'
WHEN @ItemRefID = '63639' THEN '10'
WHEN @ItemRefID = '63640' THEN '11'
WHEN @ItemRefID = '63641' THEN '12'
ELSE NULL END
SELECT @ItemID=I.ID64 , @RefItemID = I.RefItemID
FROM SRO_VT_SHARD.dbo._Items I INNER JOIN SRO_Vt_SHARD.dbo._Inventory Iv
ON I.ID64 = Iv.ItemID
WHERE Iv.Slot = '13' AND Iv.CharID = @CharID
-- First item
SELECT @T1 = TypeID1 , @T2 = TypeID2 , @T3 = TypeID3 , @T4 = TypeID4 ,@Color = Color , @GEN = Gender , @RareT = RareT
FROM SRO_VT_SHARDLOG.dbo._ModelSwitchers WHERE ID = @RefItemID
-- Second item
SELECT TOP 1 @NoItem = ID FROM SRO_VT_SHARDLOG.dbo._ModelSwitchers
WHERE TypeID1 = @T1
AND TypeID2 = @T2
AND TypeID3 = @T3
AND TypeID4 = @T4
AND Color = @Color
AND DG = @DG
AND Gender = @GEN
AND RareT = @RareT
-- Upcating
UPDATE SRO_VT_SHARD.dbo._Items SET RefItemID = @NoItem WHERE ID64 = @ItemID
وبعدين هتروح علي Sro_Vt_shardlog>addlogitem
,و تحط البروسيد دا
,و تحط البروسيد دا
كود:
/*Mod Switcher*/
IF @ItemRefID BETWEEN '63630' and '63641' AND @Operation = '41'
BEGIN EXEC SRO_VT_SHARDLOG.dbo._ModelSwitcher @CharId, @ItemRefID
END
و بعدين تعمل التابل دا
كود:
USE [SRO_VT_SHARDLOG]
GO
/****** Object: Table [dbo].[_ModelSwitchers] Script Date: 4/1/2016 3:13:24 AM ******/
SET ANSI_NULLS ON
GO
SET QUOTED_IDENTIFIER ON
GO
SET ANSI_PADDING ON
GO
CREATE TABLE [dbo].[_ModelSwitchers](
[ID] [int] NOT NULL,
[CodeName] [varchar](128) NULL,
[TypeID1] [int] NULL,
[TypeID2] [int] NULL,
[TypeID3] [int] NULL,
[TypeID4] [int] NULL,
[Color] [varchar](50) NULL,
[RareT] [varchar](16) NULL,
[DG] [int] NULL,
[Gender] [varchar](50) NULL,
CONSTRAINT [PK__ModSwitch] PRIMARY KEY CLUSTERED
(
[ID] ASC
)WITH (PAD_INDEX = OFF, STATISTICS_NORECOMPUTE = OFF, IGNORE_DUP_KEY = OFF, ALLOW_ROW_LOCKS = ON, ALLOW_PAGE_LOCKS = ON) ON [PRIMARY]
) ON [PRIMARY]
GO
SET ANSI_PADDING OFF
GO
ودي صوره توضحلك انت هتعمل ايه في التابل دا
يجب عليك التسجيل لمشاهدة الصور المرفقة
اولا بتضيف اكواد الايتم الاصلي اللي هيتعملها Switch
1 = ID الايتم ف ال _RefObjCommon
2= TypeID4 دا كود تمييز للتفرقة بين الاسلحة يعني بمعني اصح كل سلاح وليه رقم و دا هتجيبه من refobjcommon
3=دا ال Rarity بتاع الايتم لو نورمال اكتب نورمال لو A_RARE تبقا Nova لو C_RARE تبق Sun
4=dg الايتم اللي انت ضايف الكود بتاعها هنا والدجري هنا يقصد بيه شكل الدجريي ,و في الكود التاني بتاع الموديا اكتب فيه الدجري اللي الايتم هيتحول عليه
5= دي لو انت ضايف فيها ال Set لو Male h او Female
و بكدا اكون خلصت لو عندك سؤال اسأل انا موجود علي طول