حصريا شرح تغيير الـ MaxStack لـ Hp,Mp And Elixirs

653248976.png

الموضوع منقوووووول
بدون مقدمات ولا لف و لا دوران الموضوع ده أن قولت أعملوا عشان فى ناس كتيير سألت و مكنش فى أجابات و اضحة . ندخل فى المفيد
عندك اللعبة لما بتشترى hp or mp بيكون اخرك 50
ان شاء الله هتقدر تحط الرقم ألى انت عايزة معانا :)

الشرح هيكون على الـــ small hp الباقى هيكون زيوا بالضبط :)

741826238.gif


أولا :
أول حاجه هنروح لملف الـ RefObjCommon فى الـ SQL و نجيب السطر بتاع الـ small hp

كود:
1    4    ITEM_ETC_HP_POTION_01    HP ?? ??    xxx    SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01    SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC    0    0    3    3    1    1    180000    3    0    1    1    1    255    3    1    0    0    1    0    60    0    0    0    1    21    -1    0    -1    0    -1    0    -1    0    -1    0    0    0    0    0    0    0    100    0    0    0    xxx    item\etc\drop_ch_bag.bsr    item\etc\hp_potion_01.ddj    xxx    xxx    4

خلى بالك من الالوان ألى أنا عاملها دى هتوضحلك العمليه ماشيه ازاى . كل أى محتاجينه من الــRefObjCommon هو الرقم ألى مبين القوص (xx) عشان ده هو الـ ID فى الــ RefObjItem

741826238.gif


ثانيا:
طبعا احنا جبنا الـ RefObjCommon عشان نعرف نجيب الـــ RefObjItem

كود:​
كود:
4 ( 50 ) 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0 0
تمام كده الالوان عامله شغل و موضحه العمليه ماشيه ازاى طبعا اللون الباميه عرفنا أنوا هو رقم الـ Link فى الــ RefObjCommon ألى بيوصلنا لرقم الـ ID هنا و اللون الاخضر ده عدد الــ hp هو دلوقتى 50 انت بقى تحط ألى انت عايزه :)

741826238.gif


ده كده شغل الـــ Database

ندخل بقى على شغل الـــ Media.pk2

هنطلع ملف الــ Itemdata_xxxx ونعدل عليه و الخطوه الجايه هتوضح كيفيه التعديل

ثالثا:
هنا بقى ان شاء الله هنعدل على الهدد ألى موجود للعدد ألى احنا عايزينه



كود:
[/FONT][/SIZE][/CENTER]
[SIZE=6][FONT=georgia][CENTER]1 4 ITEM_ETC_HP_POTION_01 HP ?? ?? xxx SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01 SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC 0 0 3 3 1 1 180000 3 0 1 1 1 255 3 1 0 0 1 0 60 0 0 0 1 21 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_ch_bag.bsr item\etc\hp_potion_01.ddj xxx xxx [50]2 0 0 1 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0



طبعا و اضح بردوا أنا مبين القوص (xx) هو الـــ ID فى الـRefObjCommon مبين القوص [xx] هو عدد الــ hp ما علينا أننا نحط الرقم ألى احنا عايزينه أهم حاجه يكون نفس الرقم ألى احنا حاطيناه فى الــ Database

741826238.gif



 
عودة
أعلى