الموضوع منقوووووول
بدون مقدمات ولا لف و لا دوران الموضوع ده أن قولت أعملوا عشان فى ناس كتيير سألت و مكنش فى أجابات و اضحة . ندخل فى المفيد
عندك اللعبة لما بتشترى hp or mp بيكون اخرك 50
ان شاء الله هتقدر تحط الرقم ألى انت عايزة معانا
الشرح هيكون على الـــ small hp الباقى هيكون زيوا بالضبط
أولا :
أول حاجه هنروح لملف الـ RefObjCommon فى الـ SQL و نجيب السطر بتاع الـ small hp
كود:
1 4 ITEM_ETC_HP_POTION_01 HP ?? ?? xxx SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01 SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC 0 0 3 3 1 1 180000 3 0 1 1 1 255 3 1 0 0 1 0 60 0 0 0 1 21 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_ch_bag.bsr item\etc\hp_potion_01.ddj xxx xxx 4
خلى بالك من الالوان ألى أنا عاملها دى هتوضحلك العمليه ماشيه ازاى . كل أى محتاجينه من الــRefObjCommon هو الرقم ألى مبين القوص (xx) عشان ده هو الـ ID فى الــ RefObjItem
ثانيا:
طبعا احنا جبنا الـ RefObjCommon عشان نعرف نجيب الـــ RefObjItem
ثانيا:
طبعا احنا جبنا الـ RefObjCommon عشان نعرف نجيب الـــ RefObjItem
كود:
كود:
4 ( 50 ) 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0 0
تمام كده الالوان عامله شغل و موضحه العمليه ماشيه ازاى طبعا اللون الباميه عرفنا أنوا هو رقم الـ Link فى الــ RefObjCommon ألى بيوصلنا لرقم الـ ID هنا و اللون الاخضر ده عدد الــ hp هو دلوقتى 50 انت بقى تحط ألى انت عايزه
ده كده شغل الـــ Database
ندخل بقى على شغل الـــ Media.pk2
هنطلع ملف الــ Itemdata_xxxx ونعدل عليه و الخطوه الجايه هتوضح كيفيه التعديل
ثالثا:
هنا بقى ان شاء الله هنعدل على الهدد ألى موجود للعدد ألى احنا عايزينه
ده كده شغل الـــ Database
ندخل بقى على شغل الـــ Media.pk2
هنطلع ملف الــ Itemdata_xxxx ونعدل عليه و الخطوه الجايه هتوضح كيفيه التعديل
ثالثا:
هنا بقى ان شاء الله هنعدل على الهدد ألى موجود للعدد ألى احنا عايزينه
كود:
[/FONT][/SIZE][/CENTER]
[SIZE=6][FONT=georgia][CENTER]1 4 ITEM_ETC_HP_POTION_01 HP ?? ?? xxx SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01 SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC 0 0 3 3 1 1 180000 3 0 1 1 1 255 3 1 0 0 1 0 60 0 0 0 1 21 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_ch_bag.bsr item\etc\hp_potion_01.ddj xxx xxx [50]2 0 0 1 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0
طبعا و اضح بردوا أنا مبين القوص (xx) هو الـــ ID فى الـRefObjCommon مبين القوص [xx] هو عدد الــ hp ما علينا أننا نحط الرقم ألى احنا عايزينه أهم حاجه يكون نفس الرقم ألى احنا حاطيناه فى الــ Database