• 《 اي شخص هيعمل تعليقات بحروف عشوائية او تعليقات غير مفهومة في المواضيع هيتعملك حظر نهائي من استخدام الموقعツ 》

FREE

PREMUIM

PREMUIM

PREMUIM

حصريا شرح تغيير الـ MaxStack لـ Hp,Mp And Elixirs

CheToS

نشاط

0%

تسجيل الدخول

99%

You must be registered for see images

الموضوع منقوووووول
بدون مقدمات ولا لف و لا دوران الموضوع ده أن قولت أعملوا عشان فى ناس كتيير سألت و مكنش فى أجابات و اضحة . ندخل فى المفيد
عندك اللعبة لما بتشترى hp or mp بيكون اخرك 50
ان شاء الله هتقدر تحط الرقم ألى انت عايزة معانا :)

الشرح هيكون على الـــ small hp الباقى هيكون زيوا بالضبط :)

You must be registered for see images


أولا :
أول حاجه هنروح لملف الـ RefObjCommon فى الـ SQL و نجيب السطر بتاع الـ small hp

كود:
1    4    ITEM_ETC_HP_POTION_01    HP ?? ??    xxx    SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01    SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC    0    0    3    3    1    1    180000    3    0    1    1    1    255    3    1    0    0    1    0    60    0    0    0    1    21    -1    0    -1    0    -1    0    -1    0    -1    0    0    0    0    0    0    0    100    0    0    0    xxx    item\etc\drop_ch_bag.bsr    item\etc\hp_potion_01.ddj    xxx    xxx    4

خلى بالك من الالوان ألى أنا عاملها دى هتوضحلك العمليه ماشيه ازاى . كل أى محتاجينه من الــRefObjCommon هو الرقم ألى مبين القوص (xx) عشان ده هو الـ ID فى الــ RefObjItem

You must be registered for see images


ثانيا:
طبعا احنا جبنا الـ RefObjCommon عشان نعرف نجيب الـــ RefObjItem

كود:​
كود:
4 ( 50 ) 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0 0
تمام كده الالوان عامله شغل و موضحه العمليه ماشيه ازاى طبعا اللون الباميه عرفنا أنوا هو رقم الـ Link فى الــ RefObjCommon ألى بيوصلنا لرقم الـ ID هنا و اللون الاخضر ده عدد الــ hp هو دلوقتى 50 انت بقى تحط ألى انت عايزه :)

You must be registered for see images


ده كده شغل الـــ Database

ندخل بقى على شغل الـــ Media.pk2

هنطلع ملف الــ Itemdata_xxxx ونعدل عليه و الخطوه الجايه هتوضح كيفيه التعديل

ثالثا:
هنا بقى ان شاء الله هنعدل على الهدد ألى موجود للعدد ألى احنا عايزينه



كود:
[/FONT][/SIZE][/CENTER]
[SIZE=6][FONT=georgia][CENTER]1 4 ITEM_ETC_HP_POTION_01 HP ?? ?? xxx SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01 SN_ITEM_ETC_HP_POTION_01_TT_DESC 0 0 3 3 1 1 180000 3 0 1 1 1 255 3 1 0 0 1 0 60 0 0 0 1 21 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 0 0 0 0 0 0 100 0 0 0 xxx item\etc\drop_ch_bag.bsr item\etc\hp_potion_01.ddj xxx xxx [50]2 0 0 1 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 120 HP??? 0 HP???(%) 0 MP??? 0 MP???(%) -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx -1 xxx 0 0



طبعا و اضح بردوا أنا مبين القوص (xx) هو الـــ ID فى الـRefObjCommon مبين القوص [xx] هو عدد الــ hp ما علينا أننا نحط الرقم ألى احنا عايزينه أهم حاجه يكون نفس الرقم ألى احنا حاطيناه فى الــ Database

You must be registered for see images



 

المواضيع المتشابهة

Facebook page

...
أعلى